Landelijke klachtenregeling Landbouw en Zorg
Wij werken met de landelijke klachtenregeling van Landbouw en Zorg. Onderdelen van deze klachtenregeling zijn:
Wij hebben een brief waarin we eenvoudig uitleggen waar je terecht kunt als je niet te tevreden bent. Deze brief is een handleiding waarin je kunt lezen wat je kunt doen. Je krijgt deze brief als je voor het eerst op de zorgboerderij komt.
Het klachtenreglement van onze zorgboerderij kun je ook vinden op de website www.zorgboeren.nl op de pagina van onze zorgboerderij via https://www.zorgboeren.nl/zorgboerderijen/kwaliteitsrijke-zorg-koekalf-ei-land
Wat kun je doen als je niet tevreden bent?
Soms komt het voor dat iemand niet tevreden is over de zorg die hij/zij krijgt. Dit is vervelend en niet wat je wilt. Ook wij willen graag dat iedereen op de zorgboerderij tevreden is. Wij zullen daarom altijd helpen om te zoeken naar een oplossing. Als het niet lukt om de klacht met de ons op te lossen of als je de klacht niet met ons wilt bespreken, dan kunnen de onafhankelijke vertrouwenspersoon en/of de klachtenfunctionaris soms helpen bij het vinden van een oplossing. Hoe je dit moet doen kun je lezen in de brief die je ons krijgt als je bij ons op de zorgboerderij komt.
Kinderen of hun ouders kunnen ook contact opnemen met de landelijke vertrouwenspersonen in de jeugdhulp als het gaat om jeugdzorg. Als er sprake is van een verstandelijke beperking, psychogeriatrische problematiek, Korsakov, Huntington of niet aangeboren hersenletsel en je onvrede gaat over zorg die tegen je zin in gebeurt (onvrijwillige zorg), dan kun je terecht bij de landelijke vertrouwenspersonen voor de Wet zorg en dwang.
Landelijke klachtencommissie en landelijke geschillencommissie
Soms lukt het niet om een oplossing te vinden met ons, de vertrouwenspersoon en/of de klachtenfunctionaris. Je kunt daarom ook een klacht in dienen bij de landelijke Klachtencommissie Landbouw en zorg. Hier kunnen alle deelnemers van aangesloten zorgboerderijen terecht. Als je een klacht indient bij de Landelijke klachtencommissie, dan gaan ze je klacht grondig en objectief onderzoeken. Het kan zijn dat de mensen uit de klachtencommissie met je bellen of naar je toe komen om te luisteren naar jouw klacht. Zij zullen ook met de zorgboerderij gaan praten. Daarna doet de klachtencommissie een uitspraak en soms geven ze ook advies.
Een andere manier om met geschillen om te gaan is het inschakelen van de Geschillencommissie Landbouwzorg.
Vragen? Neem dan contact op met de Federatie Landbouw en Zorg via federatie@zorgboeren.nl.